söndag 8 april 2012

Hugh Laurie och Stephen Fry




Första gången jag såg Hugh Laurie var i teveserien Jeeves and Wooster. Jag hade läst böckerna och var övertygad om att PG Wodehouses finurliga humor inte skulle komma fram i ett bildmedium, men ack så fel jag hade. Teveserien var fantastisk och nu går den i repris på lördagarna i kanal 9.

Hugh Laurie som Bertie Wooster och Stephen Fry som Jeeves är en fantastisk kombination som verkligen får fram Wodehouses texter på bästa sätt.

Båda finns med i Black Adder som är en annan av mina favoritserier. Jag har alla åtta filmerna och kan se dem om och om igen.

I går blev det bingo när teveprogrammet Star hade en lång intervju med Hugh Laurie samtidigt som filmen Wilde visade Stephen Fry som Oscar Wilde på ett berörande sätt.

I Star fick Hugh Laurie spela flygel och sjunga sin egen låtMysteri med suveräna knorrar.

Teveserien House ser jag bara då och då och enbart för att fascineras av Hugh Lauries scenkonst. I Starintervjun visade det sig att hans far var läkare och att doktor House nästan är skrädarsydd för Hugh Laurie på grund av att hans personlighet, enligt honom själv, överensstämmer med manuskriptets House.

Hugh Lauries hemsida
Hemsida för Stephen Fry
Mera om Hugh Laurie och Stephen Fry tillsammans.
Videosnutt med Fry, Laurie och en flygel
Hugh Laurie på YouTube

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar